onsdag den 10. november 2004

Læseglæde

Hvad læser jeg i øjeblikket?
Er lige ved at være færdig med en bog jeg har haft kig på længe - Håkan Nesser: "Kim Novak badede aldrig ved Genesaret"
Denne roman fik jeg lyst til at læse fordi bogens bagsidetekst er en rigtig appetitvækker, og lød som en bog lige efter mit hjerte.
Og det er den - en intens og følsom beskrivelse af drengesindet og den spirende kærlighed. Men bogen er også en fornem beskrivelse af, hvordan barndommen kan være både tryg og meget utryg i løbet af sådan en sommer ved søen i huset Genesaret.

Hvem er min yndlingsforfatter?
Det har jeg ikke, men følgende 10 vidt forskellige forfattere har givet mig mange og gode læseglæder: Hans Scherfig, Hans Kirk, Maeve Binchy, Martin Jensen, Henning Mortensen, Henning Mankell, Haruki Murakami, Lars-Henrik Olsen, Lene Kaaberbøl og Magnus Mills.

Hvilket bog har betydet mest for mig?
I november 2001 var jeg på et litteraturkursus hvor oplægsholderen fortalte at hendes ikke-læsende mand i 3 dage havde været fortabt for omverdenen medens han - på hendes anbefaling - læste Haruki Murakami: "Trækopfuglens krønike". Denne anbefaling var umulig at sidde overhørig - og så var jeg også fortabt.
Trækopfuglens krønike er den japanske forfatter Haruki Murakami's gennembrudsroman - og du drages ind i en ordrig, eventyrlig og magisk historie som du ikke kan slippe.
Den 30-årige arbejdsløse Toru Okada, bor sammen med sin kone Kumiko i en forstad til Tokyo. En dag forsvinder Toru Okadas kat og nogle dage senere også hans kone.
Herefter starter Toru Okada sin søgen efter både Kumiko og katten. Denne jagt fører ham sammen med flere mystiske og spændende personer, som med hver deres historie giver en fornemmelse af både Japans historie og af det nutidige Japan.
Bogen er ikke lettilgængelig - den stiller krav og stiller din læseglæde på prøve - men belønningen er så til gengæld en uovertruffen læseoplevelse.

Hvilken bog var den første, jeg læste?
Det ved jeg ikke med sikkerhed, men den første jeg kan huske er Sigrid Thomsen: Martin i Syd-Afrika. Det er 1. del af en serie på 5 om 2 søskendes oplevelser i Syd-Afrika.
Martin i Syd-Afrika er skrevet i 1949, så den tåler nok ikke holdningsmæssigt at blive genlæst.

Ingen kommentarer: