mandag den 11. februar 2008

Tillykke med din krise!


Terapi handler groft sagt om at forstå 3 læresætninger:
Du er alene. Du er ansvarlig. Du skal dø.

"Bøn" af gestaltterapiens grudlægger Frits Perls:
Jeg gør det, jeg vil
og du gør det, du vil.
Jeg er ikke sat i verden for at leve op til dine forventninger,
og du er ikke sat i verden for at leve op til mine.
Du er dig, og jeg er mig,
skulle det ske, at vi finder hinanden, er det smukt,
hvis ikke, er der ikke noget at gøre ved det.

Psykiateren Irwin Yalom om livet og døden:
Bevidstheden om døden er den katalysator, som kan bringe en fra en optagethed af, hvordan livet er, til en betagelse over at livet er.

Disse 3 citater fra Finn Nørbygaards biografi "Tillykke med din krise!" skulle vist med alt tydelighed fortælle, at vi her er langt fra den komiker, de fleste kender fra TV.

Finn Nørbygaard har skrevet en hudløs ærlig biografi om sin indre dæmoner. Om at være uønsket, misrøgtet og derefter blive et omklamret, men lykkeligt adoptivbarn. Om frygten for at blive forladt, om bestræbelserne på at blive set og anerkendt. Og om den store nedtur, da kroppen sagde stop. Og om forløsningen da hjernen og kroppen, kom til en usagt overenskomst om at det nu er kroppen der bestemmer. Inden det kom så langt har Finn Nørbygaard gået til terapi i mange år, og der fundet redskaber til trods alt at klare sit liv. Ja, han er blevet så optaget af arbejdet med selvudvikling, at han selv har taget en uddannelse som gestaltterapeut.

Bogen har undertitlen "En komiker bag facaden", og det kommer man virkelig. Det er nok én af de bøger hvor jeg har fået meget mere og noget helt andet end det jeg havde forventet. Positivt ment. For Finn Nørbygaards bog lægger sig ikke bare i rækken af uendelige "opfordrede" biografier, men har et budskab og en bagrund for at blive skrevet. En stor læseoplevelse hvis du bare er en smule interesseret i livet, døden og personlig udvikling.

Finn Nørbygaard i samarbejde med Heidi Vesterberg
Tillykke med din krise! - en komiker bag facaden
Høst & Søn
158 s.
2007

1 kommentar:

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.