søndag den 13. november 2011

Bussluse og selvtægt

Busslusen på Ballerupvej har ikke virket efter hensigten,
skriver Jan Lund. De orange markeringstolper var blevet
flyttet, så bilerne uhindret kunne passere. "Efter jeg tog
billedet, satte jeg stolperne på plads igen. Jeg nåede at cykle
700 meter, inden den første bil passerede mig bagfra.
Vedkommende havde været ude af bilen og fjerne de fire
markeringsstolper" siger Jan Lund.
Læserbrev Albertslundposten 11.10.2011

Som flittig cyklist mellem Albertslund og mit arbejde i Ballerup, var det med stor glæde jeg i slutningen af juli måned læste i AP at man var gået i gang med at etablere en bussluse på Ballerupvej for at sikre gode transportforhold for de mange cyklister der dagligt bruger strækningen.

Her i begyndelsen af oktober ser busslusen stadig ikke ud til at være færdigetableret. I hvert fald kører der stadig lige mange biler på strækningen, selvom der er kommet nye og flere skilte op om blind vej og gennemkørsel forbudt 
Men hvordan kommer de forbi busslusen? Ja, da jeg her til formiddag kom forbi stedet, var der et ældre ægtepar der ville have hjælp til passage af busslusen. De var kørt op på kanterne af busslusen og ville nu have hjælp til at de blev der, og at undervognen også kunne passere den jernbøjle der er i bunden af busslusen. Den hjælp fik de ikke.
Og ellers kører bilisterne bare rundt om busslusen. På den ene side blev der i går mandag opsat en jernstolpe, der skal forhindre gennemkørsel. Den er allerede væltet, og nu kører bilisterne bare højre om stolpen, da rabatten er så bred at det er muligt. På den anden side busslusen er der opsat 4 løse markeringspæle, som skal hindre gennemkørsel. Eller rettere var, for de er nu af den første bilist der ankom til slusen, smidt ned i grøften, så der igen er fri passage for alle biler. 
Så status er at der stadig kører lige mange biler på Ballerupvej som før busslusen. Så der skal etableres en mere holdbar og nagelfast løsning som imødegår den selvtægt bilisterne er parat til at bruge - selvom de har en motorvej lige ved siden af.



Jan Lund
Cyklist og bilist

Ingen kommentarer: